انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
خوراک آر اس اس توییتر فیس بوک
صفحه 2 از 3 FirstFirst 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج 11 تا 20 از 23 مجموع

موضوع: آموزش مقدماتی و تصویری شطرنج ( کامل )

  1. Top | #11


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    Smile ادامه آموزش مقدماتی شطرنج

    در این شکل وزیر سفید به شاه سیاه کیش داده است و سیاه مجبور است که رفع کیش نماید .

    1- بازیکن سیاه می تواند با گذاشتن وزیر یا اسب در مقابل شاه خود رفع کیش نماید .
    2- بازیکن سیاه می تواند با اسب ساکن در خانه d5 وزیر سفید را بگیرد و رفع کیش نماید .
    3- در نهایت شاه سیاه می تواندبا رفتن به خانه ی f8 رفع کیش نماید .
    اینجا بهترین کار گرفتن مهره ی با ارزش حریف ( وزیر ) با اسب سیاه است . نتیجه اینکه کیش دادن بی خود سودی نداشته و ممکن است به ضرر ما تمام شود , لذا هنگامی که هدف خاصی را دنبال می کنید اقدام به دادن کیش نمایید .



    کیش برخاست :

    گاهی اوقات با حرکت یک مهره قادر به کیش دادن به حریف هستیم که اطلاحا به کیش برخاست معروف است یعنی به عنوان نمونه در شکل مقال دقت کنید که فیل سفید (فیلی که در خانه ی سیاده است را فیل سیاه سفید می گویند ) با برخاستن از مقابل وزیر و نشستن در خانه ای دیگر باعث کیش شدن شاه سیاه توسط وزیر سفید می شود .

    در بازی باید مواظب کیش های برخاست حریف باشیم .



    ادامه دارد ...

  2. Top | #12


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    Smile ادامه آموزش مقدماتی شطرنج

    قلعه رفتن :

    در فیلم ها اگر دیده باشید شاه ها در یک دژ یا قلعه زندگی می کنند تا از گزند دشمنان در امان باشند , در بازی شطرنج هم شاه ما برای امنیت بیشتر می تواند به قلعه برود .
    قلعه رفتن به دو روش اماکن پذیر است , قلعه رفتن از سمتی که با رخ دو خانه فاصله دارد یا قلعه رفتن از سمتی که با رخ دیگرش سه خانه فاصله دارد .

    حالت اول را قلعه کوچک و حالت دوم را قلعه بزرگ می نامند .



    برای قلعه کوچک رفتن شاه از سمتی که با رخ خود دو خانه فاصله دارد اقدام به قلعه رفتن می نماید که برای اینکار دو خانه به سمت رخ خود حرکت کرده و رخ از روی شاه پریده و در طرف دیگر شاه می نشیند به عبارتی شاه از خانه ی e1 ( البته برای مهره سفید در شکل مقابل ) به خانه ی g1 رفته و رخ از خانه ی h1 به خانه ی f1 حرکت می کند .

    قلعه کوچک رفتن یا بزرگ رفتن بستگی به موقعیت بازی دارد , اما در ابتدای بازی معمولا قلعه کوچک از استحکام نسبی بیشتری برخوردار است .

    نوآموزان را تشویق کنید تا برای امنیت بیشتر شاه خود از قلعه رفتن هم استفاده نمیند .



    ادامه دارد ...

  3. Top | #13


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    Smile ادامه آموزش مقدماتی شطرنج

    در شکل مقابل هم با توجه به توضیحات بالا شاه سفید اقدام به قلعه بزرگ کرده است برای انجام قلعه بزرگ هم درست مانند قلعه کوچک شاه دو خانه به سمت قلعه ی خود حرکت کرده و رخ از بالای سرش به طرف دیگر شاه می رود یعنی در شکل مقابل شاه از خانه ی e1 به خانه c1 رفته و رخ از خانه ی a1 به خانه ی d1 می رود . (درست مانند شکل )

    توجه :
    1- در صورتی که شاه حرکت کرده باشد نمی تواند قلعه برود .
    2- اگر شاه برای قلعه رفتن مجبور باشد از خانه ای که در معرض کیش دشمن قرار دارد عبور نماید , نمی تواند به قلعه برود .
    3- رخ اگر تکان خورده باشد شاه نمی تواند به قلعه برود



    کیش مات :

    در نوشته های قل از کیش مات یاد کردیم حال زمان آن رسیده است تا یک نمونه کیش مات را باهم بررسی کنیم .
    در شکل مقابل وزیر سفید در خانه e4 قرار دارد و با فیل خود که در خانه ی c2 قرار گرفته پشتیبانی می شود , حال این وزیر می تواند با حمله به مهره ی h7 سیاه و کشتن آن به شاه سیاه کیش دهد که چون شاه در مقابل این حمله قادر به انجام هیچکدام از روش های رفع کیش نمی باشد اصطلاحا کیش مات شده و بازی را باخته است .

    تمرین : در پوزیسیون شکل زیر نوبت هرکدام از بازیکن ها که باشد بازی را می تواند کیش مات نماید .



    ادامه دارد...

  4. Top | #14


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    Smile ادامه آموزش مقدماتی شطرنج

    آنپاسان :

    در شکل زیر اگر سفید یک خانه به جلو حرکت کند توسط مهره ی سرباز سیاه گرفته می شود اما اگر دو خانه به جلو حرکت کند چطور ؟
    در این حالت هم که به قانون آنپاسان مشهور است نیز سیاه قادر به گرفتن مهره ی سرباز حریف است .
    این قانون که تنها در بار نخست به حریف اجازه می دهد تا از آن استفاده کند قانون آنپاسان نامیده می شود , به عبارتی تصور کنید سرباز سفید در این شکل دو خانه به جلو حرکت می کند و باعث بوجود آمدن شکل بعد می شود .



    خوب سرباز سفید با دو حرکت به جلو در کنار سرباز سیاه قرا رگفته است حال نوبت سیاه است و سرباز سیاه می تواند با توجه به قانون آنپاسان مهره ی سرباز سفید را بگیرد و به خانه ای بنشیند که گویی سفید یک خانه به جلو حرکت کرده .
    یعنی سیاه بعد از زدن مهره ی سفید در خانه ی e4 نمی نشیند بلکه در خانه ی e3 می نشیند گویی که سفید یک خانه به جلو آمده است .

    حرکت آنپاسان برای نوآموزان گفته نشده است و در زمانی که نوآموزان بازی را کامل فرا گرفته و بر بازی مسلط شوند بهتراست گفته شود .



    خوب در این شکل نتیجه ی گرفته شدن مهره ی سفید توسط سرباز سیاه نمایش داده شده است .

    لازم به ذکر است که اگر سیاه در این حرکت آنپاسان نمی کرد , امتیاز آن را از دست می داد و دیگر در حرکت های دیگر قادر به انجام این حرکت نمی باشد

    یادآوری :

    ارتقا سرباز یا پیاده :
    هر سربازی به آخرین خانه ی سطر صفحه برسد ارتقا یافته و می تواند به اختیار وزیر , رخ , اسب یا فیل گردد , برای مهره ی سیاه سطر آخر یعنی سطر اول و برای سفید آخرین سطر یعنی سطر هشتم .



    ادامه دارد ...

  5. Top | #15


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    Smile ادامه آموزش مقدماتی شطرنج

    زمانی که دو بازیکن نیروی لازم برای مات کردن و شکست حریف را نداشته باشند بازی مساوی یا اصطلاحا پات می شود .

    یکی از این حالات ماندن تنها دو شاه در بازی است که بازی خاتمه یافته و مساوی اعلام می گردد .

    از حالات دیگر که منجر به مساوی یا پات می گردد حالات نمایش یافته در اشکال زیر است .



    در این شکل هم بازی مساوی اعلام می گردد زیرا هیچ بازیکنی قادر به مات کردن حریف با دو اسب تنها نمی باشد .

    1- با یک وزیر قادر به مات کردن هستیم .
    2- با یک رخ قادر به مات کردن حریف هستیم.
    3- با یک فیل و یک اسب قادر به مات کردن حریف هستیم .
    نتیجه اینکه با یک رخ و ویا وزیر و هر مهره یدیگی قادر به مات کردن حریف هستیم مثل ( یک فیل و یک رخ ) ( یک رخ و یک اسب ) ( یک وزیر و یک اسب ) ( یک وزیر و یک فیل )




    در این شکل حالت پات اتفاق افتاده است حالت پات یکی از حالاتی است که منجر به مساوی شدن بازی می انجامد در حالت پات شاه بازیکنی که نوبت حرکت با اوست قادر به حرکت به هیچ خانه ای نمی باشد و در ضمن در معرض کیش هم قرار نگرفته است و همینطور مهره ی دیگری هم ندارد تا حرکت دهد و یا مهره های دیگرش هم قادر به حرکت نیستن ( مثل سربازی که خانه ی جلوییش بسته است ) و یا سواری که آچمز است و نمیتواند حرکت کند .



    ادامه دارد ...

  6. Top | #16


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    پيشفرض ادامه آموزش مقدماتی شطرنج

    در شکل زیر هم یکی از حالات پات را می بینید که شاه سفید قادر به حرکت نیست .

    در این شکل شاه سفید به خانه ی f2 نمی تواند برود چون شاه در کنار شاه نمی تواند برود ( به عبارتی گویا با شاه حریف کیش است )

    همچنین این شاه به خانه های f1 ,e2,d1 و d2 نمی تواند برود چون با وزیر حریف کیش می شود .

    لازم است با چیندن پوزیسیون های مختلف مفهوم پات با مات برای نوآموز تشریح گردد .



    خوب در ادامه حمله ناپلئونی را باهم بررسی می کنیم .

  7. Top | #17


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    Smile ادامه آموزش مقدماتی شطرنج

    حمله ناپلئونی :

    حمله ای بسیار زیرکانه و زیبا که گفته می شود اولین بار توسط ناپلئون بناپارت پادشاه فرانسوی انجام شده است در شطرنج به حمله ناپلئونی معروف و مشهور است که در آن بازیکن با چهار حرکت حریف خود را کیش مات می نماید .


    فرض می کنیم حریف از حمله ناپلئونی آگاه نیست .

    حرکت اول حمله ناپلئونی



    این چهار حرکت به این ترتیب است که با توجه به تصاویر می توانید آنها را بررسی نمایید .

    1- سرباز جلوی شاه دو خانه به جلو
    2- فیل شاه ( فیلی که کنار شاه است ) به خانه c4 می رود .
    3- وزیر به خانه ی f3 می رود .
    4- وزیر با زدن سرباز خانه ی f7 حریف را کیش و مات می نماید .

    برای درک بهتر تصاویر را ببینید
    ( در این تصاویر فرض شده بازیکن سیاه در این دام می افتد و از حمله باخبر نیست )











    خوب در شکل زیرحمله ناپلئونی به نتیجه رسیده است و بازیکن با مهره ی سیاه مات شده است .

    اما برای دفاع از این حمله می توان وزیر با برای پتیبانی از مهره سرباز در خطر خود وارد میدان نماییم . مانند تصویر زیر .

    همینطور می توان از اسب کمک گرفته و مانعی بین وزیر سفید و مهره ی سربازمان ایجاد کنیم تا وزیر دشمن نتواند به سرباز ما حمله نماید .( تصویر زیر که اسب به حانه ی f6 آمده است را ببینید .



    ادامه دارد...

  8. Top | #18


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    Smile ادامه آموزش مقدماتی شطرنج

    برای دفاع در این حمله می توان از اسب یا وزیر کمک گرفت , حرکت وزیر شاید کمی قوی تر به نظر برسد چرا که در صورت حرکت وزیر سفید به خانه ی h5 از اسب سیاه کاری در مقابل دفاع از خانه ی مورد تهدید f7 ساخته نیست .

    دفاع با وزیر :



    و یا با اسب :



    در صورت رفتن وزیر به خانه h5 بهتر است با وزیر دفاع شود . ( شکل زیر را ببینید )



    ادامه دارد ...

  9. Top | #19


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    پيشفرض

    خوب امیدوارم خسته نشده باشید , سعی می کنم فایل پی دی اف این آموزش ها را هم جهت دانلود و استفاده ی شما عزیزان در پست اول همین تاپیک قرار بدم , تا راحت تر بتونید از آنها استفاده کنید , از اینکه پست ها کمی سنگین شدند ( به خاطر وجود عکس های زیاد من رو ببخشید , چاره ای نبود , هرچند با گذاشتن فایل پی دی اف آن برای دانلود شما خوبان مشکل قابل حل خواهد بود )

    فعلا تا آپلود بقیه ی عکس ها بدرود

  10. Top | #20


    تاريخ عضويت
    Apr 2008
    عنوان کاربر
    مدیرسایت
    میانگین پست در روز
    1.03
    موقعیت
    ماهشهر
    ارسالها
    2,456
    نوشته های وبلاگ
    0
    قدرت امتیاز دهی
    18

    پيشفرض ادامه آموزش مقدماتی شطرنج

    کیش دو طرفه :

    گاهی اوقات با یک حرکت باعث می شویم که شاه حریف مقابل از دو طرف مورد حمله ی ما قرار گرفته و کیش شود که به آن کیش دو طرفه می گویند نمونه ی بسیار ساده ی آن در شکل مقابل به نمایش گذاشته شده است در این شکل اگر اسب سفید به خانه ی مشخص شده با کادر سیاه برود شاه سیاه را کیش می دهد همینطور این حرکت اسب باعث می شود که شاه سیاه از طرف رخ سفید هم مورد حمله واقع شده و در اصطلاح کیش شود .
    به حالاتی مانند این شکل کیش دو طرفه می گویند و شاه حریف تنها بایستی با حرکت دادن شاه خود رفع کیش نماید و هیچ راه دیگری از راه های سه گانه ای که پیشتر گفته شد برای رفع کیش امکان پذیر نیست .



    آچمز :

    به مهره ای که میان شاه و مهره ی حریف قرار گرفته باشد و با حرکت آن کیش بشویم مهره ی آچمز گفته می شود .

    در شکل زیر وزیر سفید آچمز شده است و نمی تواند حرکت کند باید از این ترفند استفاده کنیم و اجازه ی حرکت به مهره ی حریف را از دشمن بگیریم .
    همچنین باید مراقب باید باشیم تا مهره هایمان توسط این ترفند از دست نروند , در شکل مقابل مهره ی با ارزش سفید ( وزیر ) توسط یک فیل بازیکن سیاه آچمز شده و هیچ راهی جز تعویض آن وجود ندارد .



    ادامه دارد ...

صفحه 2 از 3 FirstFirst 123 آخرینآخرین

اطلاعات مرتبط با موضوع

Users Browsing this Thread

کاربران آنلاین در حال حاضر 1 : ( (0 كاربر و 1 مهمان))

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 16-02-10, 23:29
  2. پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 04-11-09, 22:12
  3. پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 16-07-09, 22:52
  4. آموزش مقدماتی اسکی
    توسط mehran47 در انجمن Temp
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 22-01-09, 14:24
  5. پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: 19-05-08, 21:18

کلید واژه های این موضوع

Bookmarks

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانیدبه موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
facebook rss
yahoo yahoo Groups
متن نمونه متن نمونه متن نمونه متن نمونه متن ممون متن نمونه متن نمونه متن نمونه متن نمونه متن نمونه متن نمونه متن نمونه متن نمونه.

اکنون ساعت 16:00 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.
قدرت این انجمنها در استفاده از برنامهvBulletin® ورژن 4.2.2 می باشد
حقوق نرم افزار استفاده شده در سایت برای Jelsoft Enterprises Ltd محفوظ است.


e ایمل: info@car20.com
p شماره جهت ارسال پیامک:0000-0000000

Free Page Rank Tool